ORDNINGEN MED TT-KORT
Spørsmål til Porsgrunn kommune
Eldrerådet i Porsgrunn er kjent med at det er kontaktmøter mellom Fylkeskommunen og Porsgrunn kommune om praktisering og regler for tildeling av TT-kort.
Rådet ber om at følgende blir tatt opp i kontaktmøte og med Fylkeskommunen:
Transporttjenesten (TT) er en ordning for personer som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport eller egen bil. Ordningen bidrar til at en kan leve et normalt aktivt hverdagsliv, noe som betyr en del for den enkeltes livskvalitet. MEN, dette gjelder kun for personer mellom 12 – 67 år.
Dagens og morgendagens politikk er at det skal legges til rette for at enkelte skal bo hjemme så lenge det er medisinsk forsvarlig. TT-ordningen, mener vi i eldrerådet i Porsgrunn, er en av flere virkemidler for å få til dette.
Dersom en person på 90 år søker om TT-kort for første gang, får vedkommende avslag p.g.a. sin alder, dersom man ikke er blind eller sterkt forflytningshemmet. Hva har ikke vedkommende spart samfunnet for ved å forflytte seg inntil nå ”for egen regning”?
Det er ikke alle som er like godt bemidlet til å kunne ta taxi til full pris, og kunne trenge å komme inn under TT-ordningen, for å komme seg ut. Ikke alle er i stand til å ta kollektivtransport, og noen skal lenger enn innenfor sin egen kommune.
Ensomheten blir brukt som et av argumentene for å bli med i ordningen i ung alder, dette argumentet er like mye gjeldende for den eldre.
Når det gis avslag legges en Flexi-rute ved brevet. Denne ruten gjelder KUN innen egen kommune, dette er ikke tilstrekkelig for alle.
Eldrerådet i Porsgrunn, ber Telemark fylkeskommune se på regelverket som gjelder tildeling av TT-kort. Spesifikt ønsker rådet at den øvre grense på 67 år fravikes, og at aldersrelaterte lidelser tas med i betraktningen og avgjørelsene for tildeling.
For Porsgrunn Eldreråd
Hans Martin Gullhaug
Leder
Svar fra Telemark fylkeskommune
Ordningen er ikke en lovpålagt ordning. Hvert av fylkene vedtar derfor sine tildelingsvilkår. De økonomiske rammene for ordningen påvirker i stor grad hvilke tildelingsvilkårer den enkelte fylkeskommunen har anledning til å ha. TT-ordningen avskjærer ikke definitivt de over 67 år for TT-kort, men vilkårene er av naturlige årsaker strengere, se unntaksregelen. Omfanget av TT-ordningen i Telemark hanger også sammen med fleksirutetilbudet (bestillingsruter) som foruten reisetidspunktene er et betydelig tilpasset og tilrettelagt transporttilbud, se alternativ transport. Denne er i praksis godt samordnet til forskjell fra de individuelle TT-turene.
Formålet med TT-ordningen
TT-ordningen er ikke lovfestet, men er et tilbud fra fylkeskommunen som er rettet mot personer som på grunn av bestemte vansker ikke kan nytte seg av ordinær kollektivtrafikk og som på søknadstidspunktet er i en avgrenset aldersgruppe. (Kommunen forvalter ordningen, mens fylkeskommunen finansierer ordningen, vedtar reglene og er klageinstans.) Ordningen skal ikke brukes til reiser som dekkes av andre ordninger. Det er oppfordret til å ta kontakt med NAV for veiledning om eksempelvis helsereiser.
Hovedregelen
I følge retningslinjene punkt 3 er det i hovedsak fire vilkår som må være oppfylt for at retten til TT-kort skal inntre. Vilkårene er kumulative, det vil si at alle vilkårene må være oppfylt samtidig:
– Vedkommende må ha en «sterk (…) forflytnings- og/eller orienteringshemming».
– Tilstanden må være «varig», det vil si ut over 3 år.
– Tilstanden må være dokumentert med «legeerklæring».
– Vedkommende søker må være i aldersgruppen «mellom 12 og 67 år»
Når det gjelder den øvre aldersgrensen på 67 år etter hovedregelen synliggjør dette at nedslagsfeltet for TT-ordningen er tilsiktet en personkrets i yrkesaktiv alder men som har bestemte helsemessige utfordringer. Aldersgrensen har som hovedformål å avgrense tilbudet mot aldersbestemte lidelser og ved bruk av en objektiv aldersgrense oppnår man en særdeles viktig forutsigbarhet både blant potensielle søkere. Samtidig utgjør grensen en forutsigbar og allment akseptert praksis både hos innbyggerne, men også hos alle kommuner og ikke minst legekontorer og andre helseinstitusjoner som i det daglige bistår potensielle søkere i praktiske veiledning rundt ordningen og skaper et relativt godt avstemt forhold mellom tilbud og forventninger.
Dersom man ikke hadde hatt den objektive aldersgrensen hadde man vanskelig kunne oppnå noen tilsvarende forutsigbarhet for innbyggerne og indirekte berørte institusjoner, og man måtte regnet med mer administrative ressurser til saksbehandlingen. Dersom alle personer med bevegelses- eller forflytningshemninger skulle vært omfattet ville man måtte regne med at nær sagt alle personer i aldersgruppen (over 67 år) på et eller annet tidspunkt være berettiget etter ordningen. Ordningen ville da omfattet alle aldersbestemte lidelser hvilket ville utløst et transportansvar som ikke ville vært mulig å finansiere.
Unntaksregelen
Selv om aldersreglene etter hovedregelen (12-67 år) er strenge er det ikke slik at alle søkere over 67 år er definitivt avskåret fra å kunne bli TT-bruker. I retningslinjene punkt 3, tredje punktum er det en regel som kan gjøre det mulig for søkere over 67 år å benytte tilbudet. Regelen sier at:
«Blinde eller sterkt svaksynte og/eller permanent rullestolbrukere kan bli vurdert som TT-bruker også etter fylte 67 år»
Regelen stiller opp tre alternative vilkår. Det betyr at det er tilstrekkelig at et av dem er oppfylt. Søkeren må enten være blind, sterkt svaksynt og/eller permanent rullestolbruker. Ordlyden viser likevel at det skal relativt mye til for at en søker over 67 år skal kunne få et tilbud etter ordningen.
Alternativ transport
Personer over 67 år er imidlertid ikke avskåret fra enhver mulighet til fylkeskommunalt subsidiert transport. Bestillingsordningen «Flexiruter» er en del av det ordinære kollektivtransporttilbudet, men ruten blir tilpasset behovet til de reisende. Ruten blir kjørt dersom det kommer bestilling dagen i forveien og ruten går da til faste tider. Ordningen het tidligere «Fellestransport», men er nå erstattet med navnet «Flexiruter». Forskjellen fra den tidligere ordningen er at det ikke lenger stilles krav om brukergodkjenning (dvs bestemt funksjonsnedsettelse). Selv om dette tilbudet er begrenset og ikke nødvendigvis vil dekke den enkeltes behov fullt ut, viser all erfaring fra de enkelte kommunene at Flexiruter er svært nyttig i mange tilfeller.
På nettsidene https://farte.no/Rutetabeller/Flexiruter-i-Telemark ligger informasjon om ordningen.